Interessante nieuwsbrieven, inspirerende podcasts, motiverende quotes en bijzondere afbeeldingen – onze hersenen krijgen dagelijks een stortvloed informatie over zich heen. Tussen deze input zitten vaak verschillende pareltjes aan waardevolle informatie die kunnen leiden tot briljante ideeën. Zo kan een nieuwsartikel over watertekort het zaadje zijn voor een nieuwe technologie. Op het moment dat je het leest, lijkt het misschien niet direct relevant, maar ergens in je achterhoofd hoor je een stem: ‘Hier kan potentie in zitten’. Dus wil je deze inzichten later gebruiken. Je hoopt maar dat je het niet vergeet, of je slaat het nieuwsartikel random in je mailbox op. Spoiler alert: dat is geen slimme zet. Onze hersenen zijn niet ontworpen om alles te onthouden. Je hebt een gestructureerd systeem nodig. Ik noem het een ‘broedplek’ waar je alle interessante zaadjes van inspiratie verzamelt. Hoe dit werkt, licht ik verder toe in dit artikel. 

Wat komt aan bod:

  1. De werking van je geheugen
  2. Een digitale broedplek als geheugensteuntje
  3. Creatieve input verwerken en toepassen
  4. Broedplek als motor voor persoonlijke groei
  5. Veel mensen vragen ook

De werking van je geheugen – waarom je er niet altijd op kunt vertrouwen

Elke dag kom je wel momenten van inspiratie tegen. Een gesprek met een collega naast het koffieapparaat dat leidt tot interessante ideeën, een artikel dat je prikkelt of een quote die je raakt. Het leidt niet per se direct tot een idee, maar je hebt wel het gevoel: hier moet ik iets mee. Dus probeer je het te onthouden. Totdat je een paar dagen later denkt: waar hadden we het ook alweer over bij de koffiecorner?

De informatie waar je tijdens het gesprek aandacht aan hebt geschonken, komt in je kortetermijngeheugen terecht. Deze informatie wordt hier kort opgeslagen. Herhaal je de informatie vaker? Dan wordt het uiteindelijk opgeslagen in je langetermijngeheugen, waar het minuten tot jaren blijft zitten.

De informatie komt niet allemaal op dezelfde plek in je geheugen terecht. Zo komen vaardigheden, zoals fietsen en sommige cognitieve vaardigheden, zoals een taal leren, in het procedureel geheugen (onbewust) geheugen terecht. Feitelijke kennis, zoals wie Barack Obama is of dat dertig gedeeld door drie tien is, komt in je semantische geheugen terecht. En gebeurtenissen leg je vast in het episodische geheugen, denk aan je bruiloft, de geboorte van je kind of die epische vakantie als twintiger naar Lloret de Mar – als je ondanks de hoeveelheid drank er nog herinneringen aan hebt. 

Je hersenen maken soms ook ruimte vrij en deleten oude informatie. Zo hoef je tegenwoordig geen telefoonnummers meer uit je hoofd te weten. Hoe ouder je wordt, hoe lastiger het wordt om dingen te onthouden. Maar ook stress kan ervoor zorgen dat een goed werkend geheugen een steekje laat vallen. En vermoeidheid of aandachtsproblemen hebben negatieve invloed op je geheugen. Kortom: vertrouw je op je geheugen dat je alle inspirerende informatie onthoudt, dan kom je bedrogen uit. 

In onderstaande video leg ik je uit hoe je jouw geheugen kunt trainen in beter onthouden met de Roman Room techniek.

Een digitale broedplek als geheugensteuntje

Oké, je weet nu dus dat je niet altijd kunt vertrouwen op je hersenen om interessante dingen te onthouden. Hoe zorg je er dan wel voor dat je creatieve inspiratie opslaat om later te gebruiken? Hoewel het vroeger heel hip was om met een fysiek notitieboekje rond te lopen, is het sinds het digitale tijdperk wel een stuk makkelijker geworden. Dat scheelt je weer rondlopen met een notitieboekje, pen, stift, schaar en een lijmstift. Tegenwoordig maak je gewoon gebruik van een digitaal systeem. Ik noem zo’n systeem mijn ‘broedplek’. Het is de plek waar ik mijn ideeën uitbroed en tot leven laat komen. Zelf gebruik ik Evernote, maar er zijn vele andere opties, zoals Notion, OneNote of Google Docs. Kies één digitaal platform en gebruik dit consequent. 

Een broedplek opzetten doe je zo

Hoe ziet zo’n broedplek eruit? Hoe simpeler, hoe beter. Dus in plaats van oneindig veel mapjes en categorieën aan te maken, leg je de focus op wat er nu toe doet. 

Stap 1. Bepaal je projecten en aandachtsgebieden

Wanneer je interessante informatie begint te verzamelen, wil je al gauw tientallen mappen aanmaken om het te organiseren. Het is belangrijk om hierin niet te ver door te slaan. Want te veel mappen en onduidelijke doelen, leiden af van wat op het moment relevant is. Maak daarom alleen mappen aan voor je belangrijkste projecten en aandachtsgebieden. Dit helpt je om direct een plek te hebben waar je informatie opslaat die van waarde is voor waar je op dat moment aan werkt. Soms heb je informatie die niet direct bij een project past. Daarvoor heb ik de map ‘Referentiemateriaal’. Daarnaast heb ik een map ‘Archief’ voor passieve informatie die ik wel wil bewaren, maar waar geen actie meer aan verbonden is.

Voorbeeld
Informatie over een project dat is afgerond of een betaalde rekening. 

Stap 2. Submappen toevoegen

Als je alles nu direct opslaat onder de hoofdmap projecten of referentiemateriaal, wordt het alsnog een grote chaos. Dus maak je submappen aan. Bijvoorbeeld de submap ‘Podcast’ of ‘Marketingplan’. Houd de projecten aan die je al in je timemanagementsysteem hebt staan. Hierdoor heb je een duidelijke en consistente structuur. Doe dit ook voor de aandachtspunten. Je mag ook mappen aanmaken voor toekomstige projecten of interesses, zoals ‘Nieuw interieur’ of ‘Boek schrijven’. Probeer vooral een balans te vinden tussen het vastleggen van informatie en een overdaad aan mappen en informatie. 

creatieve ideeen opslaan

Stap 3. Een inbox in je digitale ‘broedplek’

Vijf minuten voordat je een meeting in gaat, lees je een interessant persbericht met waardevolle informatie. Je hebt dus geen tijd om het meteen in de juiste map te zetten. Daarvoor creëer je een ‘inbox’ in je broedplek. Dit is een centrale plek waar je alle interessante en inspirerende informatie tijdelijk bewaart. Dankzij deze inbox hoef je je niet direct druk te maken over in welke map deze informatie moet. Eén keer in de week ga je door de inbox, om de informatie alsnog een plek te geven volgens het mappensysteem. Hierdoor voorkom je onrust en stress, omdat je weet dat de belangrijke informatie toch al is opgeslagen. Tools als Evernote, een speciaal Evernote e-mailadres, Skitch en Webclipper helpen je om de informatie snel en makkelijk naar je inbox te sturen. 

Stap 4. De OHIO-methode toepassen op de informatie

De OHIO-methode staat voor Only Handle It Once. Het is een simpele, doeltreffende strategie om snel en efficiënt creatieve input of informatie te verwerken. Het werkt niet alleen voor je chaotische mailbox, maar ook voor je ‘broedplek’. Het doel is om elk stukje informatie dat in je inbox komt, direct een definitieve plek te geven. Zo blijft het niet rondzwerven en hoef je er later niet nog eens over na te denken. Hierdoor voorkom je dat je keer op keer dezelfde informatie verwerkt, wat onnodig tijd en energie kost. Je past de methode zo toe op je broedplek:

En bekijk dit videootje om te zien hoe je jouw inbox OHIO’ot. Wil je verder lezen? Ga dan onder de video verder.

1. Weggooien

Dit is een belangrijke stap. Niet alle informatie die je opslaat, blijft waardevol. Soms lijkt iets interessant op het moment, maar als je het later bekijkt, blijkt het niet de moeite waard te zijn. Wees niet bang om het weg te gooien. Dit voorkomt dat je inbox of mappen overvol raken met irrelevante informatie. ‘Heeft dit nog waarde?’ of ‘Gaat dit me ergens mee helpen?’ zijn vragen die je bij dit selectieproces helpen. Is het antwoord nee? Delete.

2. Archiveren

Informatie die je niet direct nodig hebt, maar waarvan je denkt dat het op een later moment nuttig kan zijn, archiveer je. Dit is informatie die geen actie vereist, maar die je wel wilt bewaren voor later.

Denk aan oude facturen of persoonlijke herinneringen zoals foto’s. Deze informatie blijft passief in je archief.

Je hoeft er niet regelmatig naar terug te keren, maar het staat voor je klaar als je het ooit nodig hebt. 

3. Nuttige informatie voorzien van een notitie

Wanneer informatie waardevol is en je er iets mee wilt doen, breng je het onder in een van je submappen. Bijvoorbeeld in een van je projectmappen, aandachtspunten of referentiemateriaal. Maar voordat je dat doet, is het belangrijk om de informatie van context te voorzien. In de vorm van een korte notitie, om je te helpen herinneren waarom je het belangrijk vond en wat je er precies mee wilt doen:

‘Dit artikel is interessant om te behandelen tijdens de podcast.’

of

‘Gebruik deze tip voor de volgende marketingcampagne.’

Denk nu niet: dat weet ik tegen die tijd nog wel, want zoals je hebt kunnen lezen, onthouden je hersenen niet alles voorgoed. Deze stap is dus cruciaal om de informatie op een later moment terug te vinden en meteen te begrijpen waarom het zo waardevol is.

4. De input verplaatsen naar de juiste map

Nu je context bij de input hebt gezet en weet wat je ermee wilt, zet je het op de juiste plek weg. Behoort de informatie toe aan een lopend project? Plaats het in de bijbehorende projectmap. Is het eerder een aandachtspunt waar je regelmatig aan werkt? Zet het dan in de submap voor dat onderwerp. En als het puur materiaal is wat je in de toekomst misschien nodig hebt, geef je het een plek in de map voor referentiemateriaal. 

creatieve ideeen opslaan

Slim gebruik van je broedplek: creatieve input verwerken en toepassen

Het hebben van een georganiseerde broedplek is fantastisch, maar zonder actie heb je er niets aan. Het echte werk begint pas als je de verzamelde input ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Hoe je dat doet? Simpel: plan wekelijks een moment om door je broedplek te gaan.

Wekelijks je broedplek bijwerken

Niet alleen check je wekelijks je inbox, ook de input in je mappen check je wekelijks. Alles wat je hebt verzameld – artikelen, ideeën, inspirerende quotes – komt zo weer onder je ogen. Bij sommige informatie heb je actiepunten gezet in de notitie. Zet deze direct op je to-dolijst, zodat ze niet langer in je hoofd blijven rondzwerven. 

Maar wat doe je met input waar je nog geen actie aan hebt kunnen hangen? Of input die interessant is, maar geen directe toepassing heeft? Het regelmatig zien van de input helpt je brein om verbindingen te leggen tussen verschillende informatie. Hierdoor ontstaan er eureka-momenten. Gebruik een van de vele creatieve sessie technieken om ze tot leven te brengen. Bijvoorbeeld tijdens een brainstormsessie.

Creatieve technieken voorbeelden: zo haal je meer uit je inspiratie

Als je door je broedplek rondsnuffelt en ziet dat je een paar losse flodders hebt die je wel iets verder wilt uitwerken, is het tijd om een creatieve brainstorm techniek in te zetten. Een van mijn favoriete is omgekeerd brainstormen. In plaats van je te focussen op wat er goed moet gaan bij het project, vraag je jezelf af: hoe kan ik dit project zo hard mogelijk laten falen? Door te denken aan mislukkingen en fouten, kom je soms onverwacht op de meest geniale oplossingen. En wat doe je met die briljante ideeën? Juist, die sla je op in je broedplek. 

Heb je een project dat dringend wat nieuwe inspiratie nodig heeft? Organiseer dan een creatieve sessie met wat mensen om je heen, je partner of je hele gezin. Er zijn verschillende brainstormsessie methodes om toe te passen. Zoals de zes denkhoeden van Bono. Hierbij kijkt iedereen vanuit een ander perspectief naar één probleem. Dit is een effectieve manier om je verzamelde input om te zetten naar concrete plannen. 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Tijdwinst.com (@tijdwinst)

Broedplek als motor voor persoonlijke groei

Inspiratie komt uit de meest onverwachte hoeken en momenten: een boek, een podcast, een kletspraatje op de verjaardag van de buurman. Maar het is makkelijk om deze waardevolle inzichten te verliezen of er niets mee te doen. Door een digitale broedplek te creëren, geef je jezelf de kans om ideeën te laten rijpen en uiteindelijk om te zetten tot actie. Dit is niet alleen een manier om je creativiteit een boost te geven, maar ook een praktische oplossing voor een informatie-overload.

Met de stappen die ik heb besproken – het opzetten van hoofdmappen, creëren van een inbox en het toepassen van de OHIO-methode – ontwikkel je een systeem dat werkt. Het is belangrijk om wekelijks tijd in te plannen om je broedplek bij te werken en door je inspiratie te snuffelen. Dit herinnert je aan wat je hebt verzameld, stimuleert je creativiteit en zorgt ervoor dat je nieuwe verbindingen legt tussen verschillende informatie. Door creatieve brainstormsessie te houden, werk je de input verder uit tot concrete ideeën en actieplannen. Het broednest is dus niet alleen een plek waar je ideeën bewaart, maar ook een plek waar je ze uitbroedt. Heb je nu nog steeds geen digitaal broednest opgezet? Ga dat dan als de wiedeweerga doen. 

Meer handige methodes om je focus te behouden 

In mijn nieuwste boek, FULL FOCUS op wat écht belangrijk is – Elke dag met de juiste dingen bezig zijn, duik ik dieper in op deze en andere methodes die je helpen om georganiseerd te blijven om je focus te behouden. Wil je ondertussen nog meer handige tips? Check dan mijn podcast of volg me op social media

full focus presentatie

Veelgestelde vragen over de broedplek

  • Wat is het doel van een digitale broedplek?

    Het doel is om een gestructureerde ruimte te bieden aan je ideeën, inspiratie en nuttige informatie voor projecten en andere belangrijke zaken. Het systeem helpt je om de informatie te ordenen, je ideeën om te zetten tot actie en je creativiteit te stimuleren.

  • Hoe verschilt een gedachtenboekje van een archief?

    Een gedachtenboekje daar schrijf je alles fysiek in op, of je plakt er interessante afbeeldingen en krantenknipsels in op. Het probleem hiervan is dat je het niet volledig goed kunt organiseren. Zo is het lastiger om bepaalde informatie te archiveren, omdat het niet direct van toepassing is. In een archief sla je zaken op die op dit moment niet interessant zijn, maar die je later wel misschien nodig hebt.

  • Welke digitale tools worden aanbevolen voor het inrichten van een broedplek?

    Björn gebruikt zelf Evernote om zijn interessante input in op te slaan. Andere digitale tools die je kunt gebruiken, zijn Notion, OneNote of Google Docs. Kies één tool uit, werken met meerdere tools zorgt juist voor minder overzicht.

  • Hoe organiseer je hoofdmappen en submappen in je broedplek?

    Begin met de hoofdmappen. Maak een map ‘Projecten’, ‘Aandachtsgebieden’, een map ‘Referentiemateriaal’ en een map ‘Archief’ aan. Vervolgens maak je submappen aan die vallen onder je huidige projecten en aandachtspunten. Bijvoorbeeld: Projecten – Marketingplan, Aandachtsgebieden – Belasting.

  • Wat is de OHIO-methode en hoe pas je deze toe bij het verwerken van informatie?

    De OHIO-methode betekent: Only Handle It Once. Dit betekent dat je in één keer je taken afhandelt. Op het gebied van informatie verwerken betekent dit dat je de informatie op één plek laat binnenkomen en dit één keer per dag of per week verwerkt.

  • Waarom is het belangrijk om een ‘Inbox’ te creëren in je digitale broedplek?

    Het is belangrijk om een ‘inbox’ te creëren, omdat je niet ieder moment van de dag tijd hebt om de informatie in de juiste mappen te verwerken. Daarnaast is het goed om de informatie een ander moment nog een keer onder ogen te zien, omdat het je hersenen helpt bij het maken van nieuwe verbindingen tussen bepaalde informatie.

  • Wat moet je doen met informatie die je niet meteen kunt gebruiken?

    Informatie die je niet direct kunt gebruiken, maar wel interessant is voor later, sla je op in de map ‘Archief’. Hierdoor komt het niet terecht in de mappen waar je wel informatie hebt waar je iets mee kunt. Je voorkomt zo een warboel aan informatie.

  • Hoe vaak moet je je broedplek doorlopen en informatie activeren?

    Neem één keer in de week de tijd om de informatie die je hebt opgeslagen te doorlopen en te activeren. Hierdoor leg je nieuwe verbanden tussen projecten en informatie en doe je inspiratie op. Staat er een taak bij als notitie? Zet deze taak dan op je planning om te doen.

  • Welke soorten informatie moet je bewaren in je broedplek?

    Bewaar verschillende informatie in je broedplek, je hoeft hier niet te analytisch over na te denken. Een interessant onderdeel uit een nieuwsbrief, een afbeelding van een mooie quote, een foto die je tegenkomt, een inzicht van jezelf of iemand anders, een persbericht, een factuur en veel meer.

  • Hoe kun je ervoor zorgen dat je creatieve input daadwerkelijk wordt omgezet in concrete acties?

    Noteer bij je notities waarom het interessant is en wat je ermee wilt doen. Hierdoor weet je later, op het moment dat je de mappen weer eens doorneemt, wat je te doen staat met de informatie.