‘Hoe blijf je positief als alles misgaat?’ Terwijl het stoom uit je oren komt, tik je die zoekopdracht in Google in. Je hoopt een paar gouden tips te krijgen waardoor je de dag vol ellenlange vergaderingen, zeurende collega’s en klachten van klanten beter doorkomt én productief blijft. Hier zit je helemaal goed voor het antwoord op die mindset-vraag. Met deze 6 tips kun je zelfs als “raspessimist” een positieve mindset aanleren.

Wat komt aan bod?

  1. Waarom jij een positieve mindset wilt?
  2. Goed nieuws: het is mogelijk om je mindset te veranderen
  3. Hoe verander je je mindset?
  4. Veelgestelde vragen rondom positieve mindset

We hebben allemaal weleens werkdagen die liters energie uit je zuigen en waarvan je ‘s avonds compleet uitgeblust thuis komt. Je had de zoveelste gestreste werkdag met de ene na de andere deadline. Tegelijkertijd moest je vechten tegen de slaap tijdens de derde nutteloze meeting van de dag. Dat je je takenlijst in de verste verte niet af kreeg omdat er om de haverklap een collega voor de deur stond, hielp ook niet mee.

Tja, als kenniswerker krijg je op de gemiddelde kantoordag genoeg ellende voor je kiezen:

  • frustrerende meetings die veel te lang duren;
  • eindeloos gezeur van collega’s;
  • collega’s die te veel kletsen;
  • telefoontjes, appjes en mailtjes die je van je werk houden;
  • onrealistische takenlijsten waar maar geen einde aan komt;
  • hersenloze werkzaamheden waar je nul uitdaging uit haalt;
  • en ga zo maar door.

Joh, je zou er haast je baan voor opzeggen. Maar nee, wacht daar nog even mee. Hersendodende taken en klagende collega’s zijn overal. Het gaat erom hoe jij ermee omgaat. Een positieve mindset creëren is key.

Waarom jij een positieve mindset wilt?

Een positieve mindset betekent dat jij niet te lang blijft hangen in negativiteit. Betekent niet dat die klagende collega’s niets met je doen (je kunt er alsnog acute wegren-neigingen van krijgen), wel dat je er vijf uur later niet nog steeds over inzit.

Een positieve mindset creëren doe je ten eerste voor jezelf en je omgeving. Je wordt er een blijer mens van en ervaart meer werkplezier. Ook doe je het een beetje voor de mensen om je heen.Voor je partner en gezinsleden is het wel zo fijn als zij het niet elke avond met een uitgebluste versie van jou moeten doen tijdens het avondeten.

Daarnaast is een positieve mindset trainen om nog meer redenen fijn:

  • Positieve mensen kunnen beter omgaan met stress. Negatieve gedachten geven daarentegen juist stress. Een positieve mindset helpt dus om minder gestrest te zijn.
  • Mensen met een positieve instelling zijn ook minder vaak ziek.
  • Doordat je hoofd minder vol zit met negatieve gedachten, kun je beter ontspannen na een werkdag. Dat zorgt voor een betere werk-privébalans.
  • Je denkt meer oplossingsgericht waardoor je problemen beter het hoofd kunt bieden.
  • Je bent een leukere collega, wat de onderlinge samenwerking bevordert.
  • Het gebrek aan negatieve gedachten gepieker geeft meer ruimte voor focus en maakt je dus productiever.

Stuk voor stuk goede redenen om je mindset te veranderen. Maar hoe doe je dat?

positieve-mindset

Goed nieuws: het is mogelijk om je mindset te veranderen

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: een positievere mindset creëren is mogelijk. Veel mensen denken dat je wordt geboren als eeuwige optimist of pessimist. Maar nee, door jezelf te trainen, kun je wel degelijk je mindset veranderen.

Dat is positief nieuws voor wie in zijn of haar ogen een doorgewinterde pessimist is (of voor wie een eeuwige pessimist als directe collega heeft – er is hoop!).

Vanaf je geboorte tot je achtste verjaardag worden de meeste neurale netwerken in je brein gevormd. In die periode is dus, volgens breinexpert Charlotte Labée, grotendeels bepaald of jij op een negatieve of positieve manier naar de wereld kijkt. Maar je hersenen zijn daarna nog prima in staat te veranderen.

Er is alleen wel één ding nodig om je mindset te veranderen: het geloof dát dat kan. Dat heeft alles te maken met een belangrijke ontdekking van Carol Dweck, professor psychologie aan Stanford University. Zij kwam tot de ontdekking dat een positieve/negatieve mindset een grote invloed heeft op hoe studenten presteren.

Studenten die een fixed mindset hebben, en dus geloven dat hun persoonlijkheid en overtuigingen in beton gegoten zijn, presteren minder goed. Studenten met een growth mindset geloven wel in de mogelijkheid tot verandering, en groeien daardoor meer en presteren beter.

Dus: met geloven dat jij positief kunt denken, kom je een heel eind richting het veranderen van je mindset.

Hoe verander je je mindset? 6 praktische tips!

Je positieve mindset trainen, trainen en nog eens trainen schijnt de manier te zijn om positiever te denken. Met deze 6 tips gaat dat je lukken.

Tip 1. Mediteer (probeer ‘t!)

Uit Harvard-onderzoek van geluksexpert Shawn Achor blijkt dat mediteren je gelukkige gevoel met 10% laat toenemen én dat mediteren bijdraagt aan een beter leven, op het werk en privé.

Wees niet bang dat je om te mediteren een Oosters kussen en wierookstokjes moet aanschaffen en dat je daarvoor een uur lang in de lotushouding hoeft te zitten. Doen wij ook niet! Mediteren betekent simpelweg dat je je aandacht focust op één ding en daardoor even niet bezig bent met je (negatieve) gedachten en alle moetjes.

Neem er juist de tijd voor als jij net gefrustreerd terugkomt van een uitgelopen meeting. Je zult merken dat je daarna minder gestrest en negatief bent.

Tip 2. Plan slimmer voor een meer voldaan gevoel

Wat ook bijdraagt aan meer positieve gedachten over je werk? Vaker zelf het heft in handen nemen.

Een slim timemanagement-systeem is de basis. Je weet: alles waar je wat mee moet, staat op je takenlijst en in je (digitale) agenda. Doordat je het overzicht houdt en realistischer plant, kun je aan het eind van de dag met een positiever en meer voldaan gevoel de deur op kantoor achter je dichttrekken. Je bent eerder klaar, kunt realistischer inschatten of spoedjes nog wel passen en houdt tijd over voor ontspanning.

Het boek ‘Elke dag om 15:00 Uur Klaar’ barst van de handige tips om meer gedaan te krijgen in minder tijd. We lichten alvast een tipje van de sluier op met deze planningstips:

  • Maak een helder takenoverzicht. In plaats van dat je verzoekjes op losse post-its opschrijft of in je mailbox laat staan, geef je ze direct een plek in je takenlijst. Zo behoud je het overzicht over wat je te doen staat.
  • Houd tijd vrij voor tussendoor-dingen. Die komen er hoe dan ook. Kun je maar beter vast een half uur of een huur voor reserveren dus.
  • Behoud je concentratie door overbodige notificaties uit te zetten. Doe dit in elk geval met je notificaties voor social media, WhatsApp en e-mail. Dan kunnen die je niet afleiden.
  • Plan vergaderingen realistisch in. Schat de tijd in die je nodig hebt voor een bepaalde vergadering. Doe dit niet te ruim (sommige collega’s zullen geneigd zijn om ook de extra tijd vol te praten) en ook niet te krap (dan kom je met de tijd in de knoop).
  • Houd een week bij hoe lang jij met taken bezig bent. Als je bijvoorbeeld weet dat je dagelijks een half uur aan e-mail verwerken besteedt, kun je daar voortaan structureel een half uur voor inplannen.
  • Bewaar vragen of verzoekjes tot een 1-op-1-gesprek: leg ze in één keer aan je collega voor in plaats van diegene voor elk kleine dingetje te storen. Doe die suggestie ook aan collega’s, zodat ook jij minder gestoord wordt.

Plannen kun je leren

Voor je dagelijkse dosis praktische tips om jouw planning op orde te krijgen, hebben wij nog wel een tip: volg Tijdwinst en Björn Deusings op Instagram. Dan krijg je tussen je favoriete hondenfilmpjes, ontbijtrecepten en influencers voortaan ook tips over persoonlijke effectiviteit waar je echt wat mee kunt.

Tip 3. Stap uit de slachtofferrol, neem de regie

Voel je je soms slachtoffer van je veeleisende collega’s en de hoge werkdruk? Weet dat jij dingen kunt veranderen. Door de regie in eigen handen te nemen, kun je vervelende situaties verhelpen en komt die positieve mindset sowieso meer binnen handbereik. Het enige wat je te doen staat? Assertief communiceren over wat jij wilt. Communiceer wanneer jij wel/niet bereikbaar bent en geef ook eerlijk aan wat binnen je agenda past en wat niet.

Word je bijvoorbeeld vaak op vrije dagen gebeld over werkdingen? Geef aan dat je op vrijdag niet bereikbaar bent omdat je dan vrij bent, behalve als het om acute spoed gaat.

En word je gek van je collega die steeds met vervelende klaagzangen komt aanzetten over een andere collega? Geef op een respectvolle manier feedback volgens de 4G’s-methode.

Tip 4. Sla je pauzes niet over

Van hoge stressniveaus en deadlinepaniek wordt niemand een positiever mens. Een positieve mindset creëren vraagt daarom ook om pauzes nemen. Tijdens pauzes kun je je gedachten verzetten, waardoor bijvoorbeeld de frustratie over die lange meeting en de vele tussendoorvragen afzwakt.

Dus: neem pauzes, ook al heb je het druk. Juist dan. Pauzes zijn belangrijk om je productiviteit hoog te houden, je stressniveau te laten dalen en om geconcentreerd aan het werk te blijven.

Tip 5. Oefen met positieve gedachten vasthouden

Positieve gebeurtenissen vergeten we vaak al snel. Herinner jij je bijvoorbeeld na een half uur nog dat op de weg naar werk alle stoplichten direct op groen sprongen? Waarschijnlijk niet. Het frappante is dat je het omgekeerde scenario – alle stoplichten die tegenzaten – waarschijnlijk nog wel herinnert na een half uur.

Een positieve mindset trainen vraagt er dan ook om dat je positieve gedachten beter vasthoudt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door elke lunchpauze (of op een ander vast moment op de dag) 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Doe dit elke dag, ook als je een rotdag hebt.

Tip 6. Eet gezonder voor een beter humeur

Gezond eten maakt gelukkiger. Ja, echt. Met gezond eten bedoelt de wetenschap eten met relatief weinig suiker en weinig transvetten. Misschien kun je je niet voorstellen dat je van je gezonde boterham kaas met komkommer gelukkiger wordt dan van een donut met zuurstokroze glazuur of een lekker vette hap van de snackbar. Toch is het echt zo.

Ben jij ook zo iemand die niet de leukste persoon op aarde is als er nergens eten te bekennen is terwijl je honger hebt? Dat is wat een lage suikerspiegel met je doet. Je wordt dan chagrijnig, bent sneller geïrriteerd en hebt een minder goede focus. Door gezonder te eten en minder te snacken houd je je suikerspiegel op peil. Daardoor heb je minder suikerdips en blijft je humeur stabieler.

Mensen vroegen ook | Veelgestelde vragen over positieve mindset

  • Wat is een positieve mindset?

    Een positieve mindset houdt in dat je je niet direct uit het veld geslagen voelt zodra jou iets negatiefs overkomt. Je gemoedstoestand is stabieler, je denkt in oplossingen en je vergeet kleine vervelende dingen sneller. Daardoor kom je positiever de (werk)dag door.

  • Waarom is een positieve mindset belangrijk?

    Een positieve mindset trainen is ten eerste prettig voor jezelf, je partner/huisgenoten en je collega’s. Ten tweede betekent het dat je beter kunt omgaan met stress, productiever werkt, beter kunt ontspannen en daardoor zelfs minder vaak ziek bent. Kijk, dát moet je hebben!

  • Hoe krijg ik een positieve mindset?

    Het helpt ten eerste om uit de slachtofferrol te stappen. Wees ervan overtuigd dat vervelende dingen op het werk jou niet overkomen, maar dat je zelf het heft in handen kunt nemen. Geef aan wat wel en niet haalbaar is en wat jij wel of niet wilt. Verder helpt het om te mediteren, dingen op te schrijven die je fijn vindt, om gezonder te eten en om regelmatig pauzes te nemen.

  • Hoe kun je je mindset veranderen?

    Hoe je je mindset verandert? Steek een stokje voor de slachtofferrol door het heft in eigen handen te nemen. Plan bijvoorbeeld slimmer, communiceer assertiever over wat je wilt en werk verder aan je positieve mindset door te oefenen met positieve gedachten onthouden en door gezonder te eten. Ook regelmatig mediteren kan helpen.

compliment-geven

Houd grip op je planning en werkdag dankzij een cursus

Ben je er klaar voor om dit alles in de praktijk te brengen? Drie van onze cursussen helpen je om productiever én positiever te werken. Volg een van deze cursussen en leer hoe je jouw werkdagen productiever, beter en leuker maakt.

  • Onze cursus timemanagement (ook online te volgen) helpt je om realistischer te plannen, meer grip te hebben op je agenda en kritischer te zijn bij “dringende” verzoekjes.
  • Dankzij de training feedback geven (ook online mogelijk) kun jij je klagende of veeleisende collega’s op een respectvolle manier laten weten dat je niet beschikbaar bent of sommige dingen liever anders ziet.
  • Bij de (online) cursus assertiviteit krijg je praktische tips om te communiceren over wat jij vindt en wilt en om je grenzen aan te geven als je agenda overloopt.

Kortom: je doet handige vaardigheden op waarmee een positieve mindset behouden voortaan een fluitje van een cent wordt. Zelfs als je collega weer eens vol in de klaagmodus zit. Tip van ons: neem haar meteen mee. Zij kan vast ook een positieve mindset gebruiken.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Tijdwinst.com (@tijdwinst)

Wie zijn wij?

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog